Az állatorvos 54 év alatt kétszer látott ilyen különleges kiscicát
2015. július 03. írta: Koczy

Az állatorvos 54 év alatt kétszer látott ilyen különleges kiscicát

Az ember azt gondolná, hogy 54 év állatorvosi praktizálás után már nem sok újat láthat az ember. Dr. Smith, texasi állatorvos azonban belefutott egy igazi ritkaságba. Életében másodszor.


skot_logofulu_kaliko_cica.jpg

A képen lévő cuki kiscicán elsőre nem látszik semmi különös, azonban a dolog mindjárt érdekesebb lesz, ha elmondom, hogy ez a kalikó mintás kis állatka hímnemű. Sőt, fajtája szerint skót lógófülű. „Nem csak, hogy kisfiú, még skót lógófülű is. Millióból 1 ilyen kiscica születik” – nyilatkozta az orvos.

A kutatások szerint minden háromezredik kalikó mintás macsek lesz hímnemű. De miért ilyen ritkák?

Mint ahogy az embereknél, a macskáknál is két kromoszóma határozza meg a nemet. A nőstény cicáknak két X kromoszómája van, a hímeknek X és Y. Ahhoz, hogy ez a fehér alapon fekete-barna foltos szín létrejöjjön mindenképp két X kromoszómára van szükség, ugyanúgy, ahogy a teknőcminta esetében. Az ilyen mintás kisfiú cicáknak tehát van egy plusz X kromoszómája.

skot_logofulu_kaliko_cica_2.jpg

Via

 

A bejegyzés trackback címe:

https://koczyblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr157592302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Six 2015.07.04. 06:35:25

...JA is helyes, olvass utána.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 07:29:50

@Six:

Az ún. deskriptív nyelvészet szerint minden helyes, amit egy magyar anyanyelvű ember ír vagy mond.

Ez joggal alkalmazható a tájnyelvi beszédváltozatokra, azonban nem legitimálhatja a pongyola, az egyeztetési szabályokat semmibe vevő beszédet. Hiszen anyanyelvi beszélőként mondhatom azt, hogy a könyvesboltban vettem három könyveket, de ettől még kvára rossz lesz ez a mondat.

Szóval maradjunk abban, hogy a lánycicáknak két X kromoszómáJUK van. Kocsmai környezetben helyes lehet az is, hogy a lánycicáknak két X kromoszómáJA van.

Koczy · http://koczyblogja.blog.hu 2015.07.04. 07:49:47

@phaszfej: @Six: @Kovacs Nocraft Jozsefne:

Sziasztok! Örülök, hogy mindenki ennyire megragadta a kis iromány lényegét, de ha már ekkora vita alakult ki a dologból, utánanéztem kicsit.

"b) Ha ellenben a birtokos jelző v. egyáltalán nincs kitéve, v. az ő személyes névmás, csakis egyeztetett személyjellel utalhatunk a többes szám 3. személyű birtokosra: itt a kocsijuk; itt vannak a csomagjaik; ez az ő kocsijuk; az ő csomagjaik már megérkeztek. Az igényes, választékos nyelvhasználat ezt kívánja meg akkor is, ha a névszói birtokos jelző csak a birtokszó után következik: a kocsijuk már itt áll a házuk előtt a fiúknak; a csomagjaik már megjöttek a lányoknak, de ők maguk még sehol sincsenek. És ez ajánlható akkor is, ha az elöl álló birtokos jelző és a birtokszó közé állítmány v. egyéb mondatrész ékelődik: a szomszéd lakóknak még nem jött meg a gázszámlájuk; a képviselőknek ilyenkor van a legtöbb dolguk. Pongyola így, bár nagyon terjed: a szomszéd lakóknak még nem jött meg a gázszámlája; a képviselőknek ilyenkor van a legtöbb dolga."

Ez a kis részlet a Nyelvművelő Kéziszótárból van a hivatkozott tartalom írója szerint (korrektor.blog.hu/2007/10/09/a_csunya_fiuk_szive).

Eszerint a helyes és szép megfogalmazás valóban a "juk" lenne, de nem írja, hogy a "ja" is helytelen volna, csupán "pongyolának" bélyegzi.

Üdv: Koczy

spinat 2015.07.04. 07:51:54

@Kovacs Nocraft Jozsefne: a szomszédaimnak két kutyájuk van?
nekem is van két macskáim? hogy is van ez?

Feketebotos Mark Y'henon 2015.07.04. 07:53:14

Szuper.
Ez akkor azt jelenti, hogy nem káprázott a szemem és nem csalt a látásom.
Láttam hasonló mintás hímet 2 évvel ezelőtt Romániában. A vicc az, hogy a tulaj nekem is adta volna a kölyökmacskát, de mivel repülővel voltam nem tudtam volna elhozni. Itthon meg senki sem hitte el nekem......

mel gibson 2015.07.04. 08:02:20

Kit érdekel a macska?
Most már a nyelvtan játszik.

GentleSpecter 2015.07.04. 09:03:30

Nem igazán értem: „Nem csak, hogy kisfiú, még skót lógófülű is. Millióból 1 ilyen kiscica születik” Tehát ez alapján skót lógófülű macskákból szinte csak és kizárólag lány cicák vannak, mert fiúk alig születnek.

És mi az a kalikó minta?

Koczy · http://koczyblogja.blog.hu 2015.07.04. 09:51:47

@Biro_Peti: @Paul Summers:
Ez egy skót lógófülű (ez a fajtája) fiúcica, emellett fehér alapon fekete-fehér mintázata van (kalikó). Az ilyen cicák általában nőstények, nagyon ritka közülük a hím. Tehát 1 a millióhoz az esélye annak, hogy egy kalikó skót lógófülű cica fiú legyen.

EricaRose 2015.07.04. 10:45:14

szerintem a trikolor macskákról beszél , az a kalikó, nem pedig a fehér alapon fekete-fehér mintázat, ahogy írja . A képen is egy trikolor cica van , a trikolorokra igaz h szinte kizárólag nőstények.De a trikolor az 3 szinű cicát jelent, nem fekete-fehéret, ahogy a képen látható cicában is van vörös mint minden trikolorban.

Ortodox 2015.07.04. 11:06:09

lehet h ez qrva ritka, de egy sima útszéli nemlógófülü cirmos házi kismacska menőbben néz ki szvsz.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 11:37:23

@Koczy:

"Eszerint a helyes és szép megfogalmazás valóban a "juk" lenne, de nem írja, hogy a "ja" is helytelen volna, csupán "pongyolának" bélyegzi. "

Pontosan. Én talán mást írtam?

Ha te megelégedsz a pongyola nyelvhasználattal a blogodban, lelked rajta. De amennyi erővel utánakerestél (kár volt, a jó nyelvérzékű ember eleve tudja), azzal már ki is javíthattad volna a szövegedet. Persze tudom, csak azért sem, öntudatosság és hasonlók...

Persze ha direkt a pongyola nyelvhaszbékatot preferálod, akkor még sok egyéb helyen is ronthatsz a szövegeden, ennek csak a fantáziád szabhat határt.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 11:39:06

@spinat:

"a szomszédaimnak két kutyájuk van?"

Igen.

"nekem is van két macskáim? hogy is van ez?"

Mádzsár lenni nehéz nyelv, na de ennyire?

Kötözködj a kedves családtagjaiddal.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 11:42:29

@Ortodox:

Én sem láttam még sok olyan pedigrés macskát, aki szebb lett volna egy közönséges házimacskánál.

A kutyákat már sikerült agyontenyészteni (beleértve a sok fajtaspecifikus betegséget is), a macskák még szerencsére tartják magukat, hála a sok szabadon élő házimacskának.

Rokkantnyugdíjaspornósztár 2015.07.04. 11:46:08

Macskáknál is van Klinefelter szindróma?

Beer Monster 2015.07.04. 12:11:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A szabadon élő házimacskákért nem nagyon kellene hálálkodnunk, mert amellett, hogy kipusztulás fenyegeti miattuk a vadmacskát, károkat okoz sok kisemlős és ragadozó faj életlehetőségeiben, emberi betegségeket és bolhát terjeszt, ami további 50-100 súlyos betegségért felelős, a veszettség pedig az oltatlan macskák révén sokszoros problémát jelent az immunizált rókapopulációhoz képest.

Beer Monster 2015.07.04. 12:15:47

A cikk egyébként tényleg nagyon rossz, és a Klinefelter elmagyarázása nélkül tényleg se füle, se farka.

BeniMan 2015.07.04. 12:34:37

Irigylem azokat akiknek az a legnagyobb problémájuk hogy nyelvtannáciskodnak egy BLOG!!!! posztnál...
Ez meg a másik dolog, ez egy blog poszt. Nem egy index cikk amit fizetésért újságíró a munkaidejében összehoz, hanem egy sima írás amit valaki hobbiból szórakozásból készít.
Szóval kéretik nem basztatni a másikat, ha nem tetszik simán kattints tovább, vagy hajrá blogolj olyat ami a saját ingerenciádnak megfelel...

campobaszo 2015.07.04. 12:35:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Nincs "pongyola" nyelvhasználat.Nyelvhasználat van.Azt pedig az egyszerűsödés vezérli.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 13:21:02

@campobaszo:

Nagyon köszönöm a szakértő helyreigazításodat.

Gondolom, te is min. 2 évet hallgattál nyelvészetet az ELTE-n és ötösre tetted le minden vizsgád, akár én.

@Beer Monster:

"kipusztulás fenyegeti miattuk a vadmacskát"

Egészen más az életterük. A vadmacskát a mezőgazdaság és a vadászat fenyegeti kipusztulással, mert a vadász maga szereti legyilkolni az állatokat.

"károkat okoz sok kisemlős és ragadozó faj életlehetőségeiben"

Természetes kiválasztódásról hallottál már? Mennyivel jobb, ha a házimacska helyett a vadmacska irtja őket? Vagy a vadász? Vagy a kitett méreg?

Mellesleg a legtöbb kárt a vadászat okozza - persze értem én, hogy sokkal nagyobb élvezet puskával lövöldözni védtelen állatokra vagy madárcsapdákkal százezerszám pusztítani az erdei énekesmadarakat, esetleg méreggel irtani az egereket és patkányokat

"emberi betegségeket és bolhát terjeszt, ami további 50-100 súlyos betegségért felelős"

Sorold már fel őket, kérlek. Az éves magyarországi esetszámokkal együtt. Aztán hasonlítsd össze ezt a számot a városi kutyaszar okozta betegségekkel, különös tekintettel a játszóterek homokjában található kutyaszarra. Addig is a macskák által terjesztett betegségekkel kapcsolatban konzultálj pár vidéki állatorvossal. Meg fogsz lepődni.

"a veszettség pedig az oltatlan macskák révén sokszoros problémát jelent az immunizált rókapopulációhoz képest"

Mióta is kötelező a rókák számára az évenkénti védőoltás?

Továbbá javaslom neked tanulmányozásra az emberek és az emberi ostobaság (pl. oltásellenesség) által terjesztett betegségeket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 13:25:26

@BeniMan:

A nyelvi igénytelenségre nem mentség az, hogy valaki ingyen ír - ami megint csak nem igaz, mert részesül a reklámbevételekből. 20,000 fölötti kattintásnál már valami csak csurran-cseppen.

Mellesleg senki nem "basztatja" a másikat, valaki felhívta a figyelmet a posztoló EGY nyelvi pongyolaságára. Még csak azt sem írta senki, hogy a poszt tele van hibákkal (mert nem is igaz).

A reakció habitusfüggő: van, aki megköszöni az infót és javít. Aztán van, aki megmagyarázza...

Lófasz a seggedbe blog.hu 2015.07.04. 13:32:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Néhány ll végű igének két alakja van"
Ez így pongyola?

phaszfej 2015.07.04. 13:40:36

Félreérthető. Mert az utolsó mondat így, ebben a formában azt jelenti, hogy a cicáknak van két x kromószómája. De mi az a cicák? Valami új állatfaj?

Lángharcos 2015.07.04. 14:11:10

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A vadmacska populációt valóban veszélyezteti a házimacska populációt. Ugyanis a házimacska elfoglalja ugyanazt az életteret, amit a vadmacska. Nem ez a fő baj, mert erről a részéről gondoskodnak a vadászok, bármennyire is életellenesnek hangzik (kilövik a kóbor macskát).

A baj ott kezdődik, hogy se a házimacska, se a vadmacska nincs tisztában azzal, hogy nekik nem szabadna egymással kereszteződni. Így szépen lassan beleolvadnak a vadmacskák a házimacskákba. Ahogy a dingók is elkeverednek a "normál" kutyákkal az ausztráloknál.

Kár érte, mert a vadmacska egy csodálatos faj :(

Lángharcos 2015.07.04. 14:11:56

@Lángharcos: "A vadmacska populációt valóban veszélyezteti a házimacska populáció." Csak meleg van és elfőtt az agyam. :P

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 14:16:51

@Lángharcos:

"a vadmacska egy csodálatos faj"

Sajnos élőben még nem láttam vadmacskát, csak filmen. Talán az 50-es években készült egy film egy vadmacskáról, akit befogadott az ember, majd a film végén újra kitett az erdőben - még jól rá is lőtt (persze szándékosan mellé), hogy féljen az embertől.

Ettől függetlenül még mindig jobb a házimacska helyzete, mert nem tenyésztik halálra, mint a kutyákat. Ez pedig jórészt a kóbor házimacskáknak köszönhető. Az persze az én egyéni szoc. problémám, hogy a közönséges házimacska sokkal jobban tetszik minden fajtatiszta kreálmánynál.

Lángharcos 2015.07.04. 14:17:32

@BeniMan: Igénytelenül írni olyan, mint fürdés nélkül, áporodott szaggal, 3 hetes mosatlan ruhákkal kimenni az utcára, felszállni a tömött buszra, majd elmenni munkába/iskolába/szórakozóhelyre.
Van elfogadható mentség, pl. hogy hajléktalan vagy, munkából jössz, túlélőtáborban voltál stb, de ettől még nem fognak rád kedvesebben nézni azok, akikkel egy levegőt kell szívnod.

Ha valaki szól érte, hogy "öcsém, le van húzva a slicced" akkor megköszönöd, eltakarod, és felhúzod a cippzárt, nem? Vagy ehelyett inkább büszkén mutogatod a nadrágodat és érvelsz, hogy az XYZ modellbemutatón is lógó pöccsel ringatóztak az élő próbababák a kifutón?

Lángharcos 2015.07.04. 14:26:56

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Én több helyen is láttam, de csak fogságban. Mindig meglepődtem, mert azt hittem, hogy nagyobbak. És újra meglepődtem, amikor újra láttam őket valahol máshol, hogy mennyire kicsik (az én házikandúromhoz képest) :)

Élt egy vadmacska Fővárosi Állatkertben, nem volt látványos helye, láthatóan igyekeztek neki egy csendes sarkot összehozni. Sajnos szegény már elhalálozott, és nem tudok róla, hogy pótolták-e valahonnan, gondolom nem. Nem olyan látványosak az egyszeri látogatónak.

Amúgy nem minden rossz, amit tenyésztésként csinálnak. A gond ott kezdődik, hogy mivel a pedigrés állatnak jelentős értéke van, lehet a tenyésztésből üzletet csinálni - és a keresletre keletkező kínálat lenyomja a minőséget, mert a gátlástalanabbak tenyésztésbe vonnak betegesebb állatokat, vagy több alomra kényszerítik őket, mint ami egészséges lenne.

Beer Monster 2015.07.04. 14:36:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: (("Gondolom, te is min. 2 évet hallgattál ökológiát az ELTE-n...)) Már nyilván csak a miheztartás végett is ;)

Természetes kiválasztódás a természetben van, a házimacska azonban nem része a természetnek, Európában végképp. A vadmacskák genomja ma már nem tiszta, a vadmacska meg fog szűnni, a helyét pedig nem veszi át a házimacska, mivel nem adaptált ahhoz az életformához. Ritka ragadozó a vadmacska, az Európai különösen, nagyon specifikus niche-t tölt be. Nem egy nagyra nőtt nyestnek vagy nyusztnak felel meg.

Olyan sok félreértést írtál le, hogy elfáradnának az ujjaim, ha mindet kijavítanám :)
- a vadmacska védett, nem vadászható, mi több fokozottan védett
- a rókákat csalétekkel immunizálják, aminek közvetkeztében nagyon ritka az előfordulás
...

A felindult kérésed ellenére nem sorolom fel őket, meg pincsibe sem mennék le. Köszönöm a figyelmedet ;)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 14:47:19

@Beer Monster:

"a vadmacska védett, nem vadászható, mi több fokozottan védett"

Ahogy azok az énekesmadarak is, akiket pl. olasz vadászok és magyar cinkosaik százezerszám fognak be csapdákkal, iszonyú szenvedéssel járó halálukat okozva.

A vadász meg nyilván többszáz méteres távolságból is biztonsággal megkülönbözteti a vadmacskát a kóbor macskától. Írjál még hülyeségeket, hadd röhögjek rajtad.

"a rókákat csalétekkel immunizálják, aminek közvetkeztében nagyon ritka az előfordulás"

Tudom. :) Főleg a városokba beszivárgó rókákat immunizálják nagy sikerrel a kukákba rejtett csalétekkel. :D

"A felindult kérésed ellenére nem sorolom fel őket,"

Az érvelés eddig sem volt az erősséged. Mást nem is vártam tőled.

"pincsibe sem mennék le. "

Már rég megtetted.

Ortodox 2015.07.04. 14:53:23

@Beer Monster: A vadmacska, hiúz európából kihal oszt kész.

Ezeknek qrva nagy összefüggő terület kell, az meg nincs. Max. Oroszország európai részén meg Ukrajnában.

Torockón (Erdély) 100 éve a vadmacskafarok a népviselet része volt, ma nem találtam a faluban olyat, aki életében látott volna vadmacskát.

ember100 2015.07.04. 14:57:24

Helló !

Hagyjátok már ezt a Kovacs Nocraft Jozsefne -t !
Volt már atomtudós, zöld energia szakértő ...
Szerintem lehet vagy 200 éves mert annyit tanult már.
Ja és persze neki is van mindenről szakértői véleménye , meg persze seg.....ka :)
Ez egy troll és gondolom pénzt is kap érte.
IGEN szándékos volt az "ezt" :)

Beer Monster 2015.07.04. 15:12:23

@Ortodox: Itt van egy térkép az Európai vadmacska kipusztulásának utolsó lépcsőjéről, látható rajta az eredeti élőhelye, világoskékkel pedig a házimacska őse. Az egyes földrészeken más-más specializált alfajok élnek, mindegyiken belül számos további típus alkalmazkodott a helyi körülményekhez. A legrégebbi alfaj az Európai vadmacska, esélyes, hogy maga a vadmacska közép Európában alakult ki, és innen terjedt el a Földön. 2-12 millió évnyi adaptáció eredménye, hogy a nagyrészt kiirtott élőhelye ellenére ritkás populációkkal még fenn tudott maradni.

en.wikipedia.org/wiki/Wildcat#/media/File:Wiki-Felis_sylvestris.png

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 15:16:45

@ember100:

Látom, még mindig nem tetted túl magad azon, hogy kijavítottalak, amikor fizikából totál marhaságokat írtál.

Elismerem, a te képességeiddel könnyebb személyeskedni, mint fizikát tanulni. :D

Ortodox 2015.07.04. 15:21:09

@Beer Monster: Európában már régen nincs vadmacska.

Nézd meg a wiki cikket fénykép sem létezik az európai vadmacskáról...:) tán még a hiúz is gyakoribb pedig az is fehérholló kategória.

p.s: az egyetlen fényképen vigyorgó macsek szimpla ordas házimacska téli szettben

Beer Monster 2015.07.04. 15:25:01

@Ortodox: Európában persze az ember lélekszámát kellene drasztikusan megfékezni. Munka sincs, hely sincs, a természet maradékairól nem beszélve.

Az európai ember ökológiai lábnyoma lefedi a Naprendszert.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 15:28:59

@Beer Monster:

"Európában persze az ember lélekszámát kellene drasztikusan megfékezni."

Az már régóta folyamatban van, el vagy késve pár évtizeddel. Beszélj inkább Afrikáról.

Bírom a sötétzöld dumádat.

Ortodox 2015.07.04. 15:35:41

@Beer Monster: Hogyne lenne munka, hagyjuk már a hülyeséget. Európa a világ 95%-ról nézve paradicsom. Még állatnak lenni is itt a legjobb.

Mondjuk vadmacskának, farkasnak + egyéb helyigényes ragadozónak lenni nem jó.

De a megmaradt természeti környezetet is jobban védik a gazdag országok azzal, hogy a koszos iparágakat kiszervezik.

Beer Monster 2015.07.04. 16:16:18

@Ortodox: Persze, én tudom, de hogyha egy középkategóriás ország 60 ezer jöttmentnek se tud munkát adni, az mégiscsak azt jelenti, hogy nincs valami rendben.
Az embereknek nem munkát kell adni, hanem tudást. A kis falvakban ma nem dolgozik senki, csak várják a segélyt.

A természeti környezetből, hát - mennyi maradt? A diverzitás még éppen megvan, mert az foltos környezetben fennmarad. A természetes közösségekből már szinte semmi, és a diverzitás eltűnése is itt kopogtat a küszöbön.

Ortodox 2015.07.04. 16:21:37

@Beer Monster: Hülye lenne Mo. 60ezer embernek munkát 'adni' meg tudást 'adni', amikor Nyugat Európa sem hajlandó erre. A félmillió magyarul legalább beszélő cigányunkkal sem tudunk mit csinálni. Qrva jó munkaerő lesz abból, aki nem akar tudást meg munkát szerezni, hanem adnak neki....ezt már megéltük a cuciban.

Egyedül Olaszországba érkezett annyi migráns mint ide, de onnan már nem tudtak tovább menni, így van egy tippem: az olaszok sem engedik majd partra őket a jövőben.

Beer Monster 2015.07.04. 16:28:32

Ez nem tartozik ide. Az a kérdés, hogy van-e hely, megélhetés, érintetlen környezet. Ez pedig nincsen. Az erdők 90%-át kiirtották, a városokban a villamosra nem férsz fel, nincs parkolóhely, az ártereket beépítették vagy megszüntették, a mocsarakat lecsapolták, a réteket beszántották, a folyókat szabályozták, az emberek nem hajlandók gazdálkodni.

Ortodox 2015.07.04. 16:32:50

@Beer Monster: Hát érintetlen környezet Európában nem sok van, de én mondjuk nem is vágyom a tajgára.

Akit meg idegesít a nagyváros, költözzön vidékre, vagy keressen egy nagyvárost, ahol sok a zöld (Prágát, Münchent tudom ajánlani).

Beer Monster 2015.07.04. 16:36:57

Ám ez nem megoldás, onnantól, hogy a fajok is eltűnnek, az isten irgalmazzon.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2015.07.04. 16:59:18

@Ortodox:

"A félmillió magyarul legalább beszélő cigányunkkal sem tudunk mit csinálni."

Mára az már inkább 800 ezer. 20 év múlva lesz 2 millió.

ember100 2015.07.05. 20:23:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Helló !

Ebben az írásban csak annyi a személyeskedés mint amennyi a tiedben volt velem szemben " egyek banánt ",DE bárkivel beszéltem mindenki hülyeségnek találta amit írtál Paks 2 ről :)
És tudod fehér ember nem felejt , főleg ha hülyeséget írnak :)
Ja meg azért is írtam , mert látom itt is tudsz mindent és osztod az észt :)