Autóvásárlási kalauz nőknek

nő autó.jpgA nők sok mindent máshogy látnak, mint a férfiak. Máshogy néznek a focira, a főzésre, a takarításra, és persze az autókat is egy teljesen más szemszögből vizsgálják, mint az erősebbik nem képviselői. De ez nem jelenti azt, hogy a nők nem tudnának vezetni, vagy nem értenek a témához, csak egyszerűen máshogy állnak hozzá. És persze ők is ugyanúgy vesznek autót, és nem szeretnék, ha tök hülyének néznék őket.  Az viszont tény, hogy az autós szférában leginkább a férfiak az urak, de most megmutatom, hogyan tájékozódj a használt autók világában, ha épp nincs a közelben egy hímtaggal rendelkező egyén.

Képzeljük el, hogy valamelyik használtautós oldalon kinéztük magunknak a tökéletesnek tűnő járművet, és sebtiben le is beszélünk egy megtekintést. Ott állunk, mi, gyenge nők, szemben velünk egy dörzsölt férfi, aki el kívánja adni az autót. Mielőtt bármit is elhinnénk neki, mit nézzünk meg alaposan?

 

 KÜLSŐ

 Volt-e törve? Mit nézzünk?

Ha egy autót törtek, akkor azt valószínűleg fényezték is. Ez kétfajta megoldást jelent:

  1. régi elem javítása
  2. teljes elemcsere (például ajtó vagy motorháztető) – ez a jobbik eset

fotó.JPG

Egy újonnan fényezett elem mindig szebb, mint a másik, ezért az átmenetet kell képezni a kettő között. Ezeket az átmeneteket a hajlatokban, oszlopoknál szokták kialakítani. Általában több egymás mellett lévő elemet lakkoznak le, hogy az átmenet ne legyen túl feltűnő. Azt, hogy a sérülés mértéke mennyire volt nagy, nagyon nehéz kideríteni, ha nincs szervízszámla vagy valami bizonyíték, akkor érdemes egy szakértőt is bevonni (festékvastagság, geometriai mérés, stb).

Praktikus tipp: ha van egy polárszűrős napszemüveged, annak a segítségével könnyedén megállapíthatod, hogy az autó egyszínű-e vagy csak annak látszik. Ha felteszed ezt a szemüveget, és az autó egyes elemei nem azonos színűek, ott érdemes kérdezősködni.

Gumik

Fajtái:

1. téli gumi: a mintában sok bemetszés van egymás mellett

2. nyári gumi: a minta tömör

teli nyári.jpg

3. négyévszakos: általában négykerék meghajtású autóknál érdemes használni. M+ S (Mud + Snow, azaz sár és hó) jelölés van rajta. Nyugat -Európában sok helyen megkövetelik a téli gumi használatát, négyévszakosok közül pedig azt fogadják csak el, amin rajta van az előbb említett jelölés.

Kopott-e a gumi?

A gumik kopásjelzővel vannak ellátva, és ha ez a kopásjelző a nyomminta magasságában van, akkor az abroncs használatra már alkalmatlan. Rendőr büntethet érte.

Praktikus tipp: Ha kereskedőtől akarunk használt autót venni, számoljunk azzal, hogy lehetséges, hogy a jó állapotú gumikkal beadott autókon általában kicserélik az abroncsokat valamilyen kopottra, amit aztán csak lefújnak szilikonnal, hogy jól mutasson.

Üvegek

fotó 5.JPGNem lehet repedt, mert úgy nem megy át a műszaki vizsgán. Fiatalabb, és nagyobb értékű autó vásárlása esetén érdemes megnézni, hogy az üvegek az autó gyártási évével azonosak-e. Ezt egy kis szám mutatja az üveg alsó sarkába, ami a gyártási év utolsó számjegye. Ha nem egyezik az autó évjáratával az üveg, az valamilyen sérülésre utal.

Könnyen csukódnak-e az ajtók?

Nyissuk ki, csukjuk be, nézzük meg, hogy könnyen vagy nehezen csukódnak-e! Ha lóg az ajtó, akkor esélyes hogy törve volt az autó, vagy rosszul lett visszatéve az elem. Ez zöröghet menet közben, ami kellemetlen.

 

BELSŐ

 Mennyire van lelakva?

Ez utal az autó valós kilométerére. Például: Ha az ülés oldala kopott, kiszakadt, horzsolt, a kormány ki van fényesedve, a bőrkormány ki van kopva, a váltószoknya szét van szakadozva, akkor az az autó biztosan 200.000 kilométer fölött futott.

Gondoljuk át, hogy mire akarjuk használni az autót! Van-e hely frissítőnek, ha sok időt töltünk a gépjárműben, vagy ha gyerek/ek cipelésére használjuk a kocsit, olyan belsőt válasszunk, ami nem kényes (például ne vajbőr belsőt válasszunk, még ha az nagyon szépnek tűnik is). Több gyerek esetén elfér-e a hátsó ülésen több gyerekülés. Kisbabánál fontos, hogy ha az első ülésre szeretnénk tenni a hordozókosarat, ki lehessen kapcsolni az utasoldali légzsákot.

 

A MOTORHÁZTETŐ ALATT

Általános tájékoztató:

motor szerk.jpg

Akár hiszitek, akár nem, az, ha a motortér koszos, poros, egyáltalán nem jelent rosszat. Ugyanis egy tisztára suvickolt motortérnél meglehet, hogy valami folyást vagy látható jelet szeretnének eltüntetni. Ha valami gyanús folyadékot látunk, akkor arra mindenképp érdemes rákérdezni. Fontos megnézni még, hogy a folyadékszintek rendben vannak-e. A többihez meg nem érdemes nyúlkálni, úgysem lesztek okosabbak tőle.

 

HA ENGEDIK KIPRÓBÁLNI

Tükör, kormány, ülés beállítása, akármennyire is rosszállóan néz a tulaj, ugyanis úgy nem lehet figyelni a zajokra, gyanús jelekre, ha nem érzed magad komfortosan. Ha ez megvan, kezdhetjük a próbakört. Fontos, hogy menjünk egy jobb, és egy durvább felületű útszakaszon, ugyanis, ha kopog a futómű, azt ilyenkor egyből meghalljuk. Lehetőleg kapcsolgassuk végig az összes sebességi fokazatot, nézzük hogy viselkedik gázadásra, hogyan gyorsul. Figyeljünk arra, hogy a kormány húz-e valamerre (nyilván jobbra vagy balra). Nőként különösen fontos, hogy minden irányba jól ki lehet-e látni az autóból, például hátra, ha parkolni kell. Vezetés közben meg kell osztani a figyelmet (főleg, ha az embernek gyerekei vannak), ennek mennie kell az új autóban is. Próbáljunk meg megfordulni az autóval az úton, így látjuk a fordulókört! Egy jól belátható, egyenes útszakaszon, ahol nem jönnek mögöttünk, fékezzünk egy erősebbet!

 

Miután kiszálltunk az autóból, tegyük fel a kérdést, hogy valóban erre a kocsira van-e szükségünk, és képzeljük azt el, hogy ezt az autót az életvitelünkhöz, a mindennapi felhasználási céljainkra használjuk. Ha erre igent tudunk mondani, akkor esélyes, hogy ez a következő gépjárművünk, azonban a végleges megvásárlás előtt érdemes pénzt és energiát fektetni egy alapos, márkaszerviz által történő átvizsgálásba.