Kóvályogjunk Vasban! - 2. rész

Tavak az Őrségben

Az előző, karantén ihlette, Vas megye bárki által elérhető és körbejárható zöldterületeit bemutató sorozatunk második részében ellátogatunk a Hársas-, és a Vadása- tóhoz, valamint megnézzük a Himfai Parkerdőt. Plusz lesz egy bónusz helyszín is!

Hársas- tó

A Szentgotthárd Máriaújfalu városrész szélén található tavat a Hársas- patak felduzzasztásával hozták létre az 1980-as években. Az Őrség Balatonjaként is emlegetett tó a kirándulók, a horgászok és a fürdőzők kedvelt helye, ugyanis itt mindenki könnyedén megtalálja a neki tetsző elfoglaltságot.

A tavat megközelíthetjük Szentgotthárd-Máriaújfalu, Apátistvánfalva és Farkasfa felől is. Mi az elsőt választottuk, így a gátnál álltunk meg autóval, onnan indultunk el az erdő irányába. Az erdőben van túraútvonal és tanösvény is, mi csak a tó körbesétálására vállalkoztunk, de így is remek kikapcsolódást nyújtott a fákkal körülvett, vízparti sétaút. A strandot nemrégiben újították fel,  a gyönyörű kilátás és a nyugodt környezet miatt rendkívül népszerű a nyári időszakban a környékbeli pancsolni vágyók körében.

Mi még a strandidő előtt jártunk ott, úgyhogy leginkább túrázókkal és horgászokkal találkoztunk, de így is kellemes vasárnap délutánt töltöttünk a tóparton.  Ha legközelebb arra járunk, biztosan csobbanok is egyet.

Vadása- tó

Az Őrség szinte legismertebb, fürdőzésre is alkalmas tavát és látványosságát, a kirándulók, turisták, fürdőzők és a horgászok is szívesen látogatják. Mivel a tó közvetlen közelében kemping is található, gyakran zajos a környék táborozó gyerekektől, vagy egyéb rendezvénytől. Autós körökben is ismert lehet a hely, ugyanis az Őrség ezen gyöngyszeme többször is helyet adott a Totalcar által, a 2000-es évek közepe-végétől, a tízes évek közepéig, minden évben megrendezett Belsőség- találkozóknak

A vadregényes környezet megtévesztő, a tavat 1968-ban kezdték el kiépíteni a Vadása patak vizét felhasználva, a helyeik összefogásával. Az elnevezés sem véletlen, a környékén sok róka él, innen ered a "vad ásta" kifejezés, ami idővel Vadásává alakult.

A tavat megközlelíthetjük Zalaegerszeg felől, a 76-os úton Körmend irányából, vagy a 8-as úton Körmend felől. Mi az utóbbit választottuk, Zalalövőt, majd Nádasdot elhagyva, szép, fákkal szegélyezett úton érkeztünk Őrimagyarósdra. A tó mellett közvetlenül le is lehet parkolni, ha megéheznénk-szomjaznánk több büfé is a látogatók rendelkezésére áll. A kissé eldugott, a büfésor mögött található mosdó tiszta, kulturált.

A Vadása-tó igazából két tóból áll, ami nekem is újdonság volt, pedig már jártam itt párszor. A nagyobb tó alkalmas fürdésre, itt építették ki a strandot is. A kisebb tó vadregényes, egy sűrű erdő közepén fekszik. Ha nem vagyunk nagy túrázók, az a legegyszerűbb, ha a Rókalyuk- forrás táblát követjük, és egy mindenféle fával, mocsárral és páfrányokkal szegélyezett túraútvonalon találhatjuk magunkat. Errefele tudjuk megkerülni a tavat, ha nem a strand oldaláról indulunk. Nem kell elmennünk a forrásig, hanem jobbra, egy ócska, valamikori kis híd jelzi nekünk az ösvényt, ami a tó másik oldalához vezet, és a strandhoz ér ki.

Kimondottan kellemes meglepetés volt ez a kirándulás, hiszen olyan helyeket sikerült felfedeznem, amiről eddig azt sem tudtam, hogy létezik.

Himfai Nemzeti Park és Környezetvédelmi tó

Szintén az Őrségben található, kevésbé ismert, mint a Vadása-tó, pedig a Nádasdy családhoz kötődik, a família egyik tagja, Nádasdy Heym (Him) a XIII. század első felében vette birtokba Halogy harmadát és Marác keleti részét, itt építette ki a birtokát. Innen ered a név is, Himfölde, majd Himfalva, ami végül a Batthyányiak idejére Himfára egyszerűsödött. A második világháború után a terület állami tulajdonba került. A parkerdő az 1970-es években került kialakításra, 2013-14-ben korszerűsítették.

A tó szintén a 8-as főútról, Körmend irányából közelíthető meg, Csákánydoroszlónál balra Felsőmarác felé, majd át a Rába- hídon, utána egy jobbos, a kereszteződésnél egy balos, és láthatjuk kiírva a Himfal Parkerdő táblát. Egy kis bekötőút visz a parkolóig. Az autót letéve egy rövid séta után érünk a tóhoz, amit körbe tudunk sétálni.

Engem a tó állapota nagyon elszomorított. A tó partján egy bezárt büféépület fogadja a látogatót, mindenhol hatalmas a gaz, csupán a túrázók által használt útvonal van kitaposva. Pedig az ötlet nagyon jó, a gyönyörű fenyőerdő tövében több szalonnasütésre alkalmas állomás van kialakítva, többségét benőtte a gaz, pedig kimondottan praktikus, hogy kis faházakat építettek a tűzrakóhely közelébe, ahová egy esetleges vihar esetén be lehet húzódni. A madármegfigyelő lesről rálátás nyílik a tóra, amely szintén rendezetlen.

Kissé savanyú szájízzel távoztunk, mert gyerekkorunkból valahogy máshogy élt az emlékezetünkben, és kimondottan sok potenciált tartogat, még annak ellenére is, hogy kevésbé ismert, mint a Vadása- tó.

+1 Borostyán- tó

A tó, amely a nevét a mellette haladó Borostyánkő útvonalról kapta, kakukktojás, ugyanis a nagy része Zala megyében, Zalalövő nyugati részén található. A tó alkalmas strandolásra, azonban leginkább a horgászok  veszik birtokba, valamint található a partján kemping és sétaút, sőt a tó körül egy erdei sportpályát is kialakítottak, ahol táblákkal jelzik, hogy épp milyen feladatot kell végrehajtani. A tó partján itt-ott elhagyott csónakokkal találkozhatunk, a kemping felőli oldalon pedig mintha az ember egy egészen más világban csöppenne. A hétvégi házak közelében egy földút vezet a hosszú stégekhez, amelyek partján a fák között házacskákat vagy évek óta ott állomásozó lakókocsikat találhatunk.

Nagyon hangulatos, az embernek kedve lenne letáborozni és egy hétig el sem mozdulni a tópartról, csak élvezni a nyugalmat.

A következő részben arborétumi sétákat tartunk és megnézzük a vadregényes Pinka-szurdokot is!