Szükség van KRESZ módosításokra?
Ezeken a dolgokon változtatnának a nap, mint nap autóval közlekedő fiatalok.
Újra KRESZ változásoktól hangos a sajtó, bár még semmi konkrétum nincs meghatározva, az autósokat így is rendkívüli módon foglalkoztatja a téma. Nem is csoda, hiszen a nap, mint nap autóval közlekedőknek fontos, hogy tisztában legyenek a szabályokkal és a legújabb változtatásokkal, mivel súlyos tízezrekkel fizethetnek egy-egy rajtakapott bakiért. Tény, hogy a szabályok egy része elavult, ezért is dolgoznak gőzerővel 2014 óta a módosításokon, azonban, ha kész is lesz az új tervezet, a hatályba lépésig még minimum egy-másfél év is eltelhet. Ettől függetlenül a hír (és vele együtt több valótlan rémhír is) most került a nyilvánosság elé, így érdemes kicsit foglalkozni a témával. Hétköznapi sofőröket kérdeztünk meg arról, hogy ők mit változtatnának a közlekedési szabályokon.
Kötelező KRESZ oktatás a bicikliseknek
Az autós-biciklis ellentét mindennapi jelenség, a biciklisek az autósok figyelmetlenségét, a kocsival közlekedők pedig a kerékpárosok hiányos szabályismeretét okolják folyton. Tény, hogy biciklire mindenféle jogosítvány nélkül lehet pattanni, autó viszont annak hiányában nem vezethető. „A KRESZ egy globális szabályrendszer. Olyan mértékben nem lehet megváltoztatni, hogy egy idetévedt külföldinek gondot okozhasson. Alapvetően az emberek nem tartják be a KRESZ-t, inkább csak figyelembe veszik. Így a változások is inkább elméleti jelleget öltenek, mint sem komolyabb gyakorlati változást” – vezeti fel Marci a gondolatot – „Sokkal fontosabb kérdésnek tartom a biciklis jogosítvány bevezetését. Ők ugyanúgy részt vesznek a közlekedésben, de mégis az alapvető szabályokat sem tartják be. Vagy nem is ismerik. Ha valakit meg elütnek, akkor az autós hibája ugye.” Nem Marci volt az egyetlen, aki úgy gondolta, mindenképp érdemes lenne a bicikliseket egy alapszintű oktatásban részesíteni. „Szerintem 14 év alatti kísérő nélkül egyáltalán ne kerekezhessen közúton, 14 év felettieknek pedig kötelezővé tenném a KRESZ-oktatást, vizsgával együtt. Ugyanúgy ők is résztvevői a közúti forgalomnak, tudniuk kell a szabályokat” – mondta el Árpi is a véleményét.
Nem változtatás kell, hanem több odafigyelés
Szandra szerint a KRESZ-szabályokkal nincs akkora probléma, csak néha nehéz úgy közlekedni, hogy tényleg lelkiismeretesen betarthatóak legyenek. Ez köszönhető a sok kinn felejtett vagy felesleges közúti és korlátozó táblának. „Körmend felé például még húszméterenként kint vannak a 40-es táblák, de az út már kész, valószínű az útszéli csík felfestése van még hátra” – gondolatmenetét összekötötte a kamionosokra vonatkozó tervezett módosításokkal - „Azon az útszakaszon amúgy is sok volt a kamionos baleset a nyomvályús út miatt. Ha a kamionosok sebességkorlátozását növelik, akkor előbb az utakat is jól rendbe kéne rakni hozzá. Gondolom, ezért is húzzák a dolgot.”
Korszerűbb szabályok, gyorsabb átmenő forgalom
Gábor kicsit kilóg az átlagos közlekedők sorából, hiszen kamionozással keresi a kenyerét, azonban így belelát a teherautósokat érintő változtatások létjogosultságába. „Haladni kell a korral mindenképpen, nagyon el van maradva a közlekedési kultúránk a nyugati országokétól, ez talán majd segít felzárkózni. A közúti sebességkorlát megemelése is hasznos, mivel a kamionok 95℅-a most is kilencvennel megy. Viszont a kamionos előzni tilost megszüntetném. Ezzel a két változtatással már mindenképp gyorsulna az országon átmenő forgalom. Azt hiszem a várakozni és a megállni tilost fogjak meg változtatni. Hogy hogyan, az még kérdéses, mert mindenhol mást írnak, de szerintem ahol nem állhatsz meg ott nem is várakozhatsz.” Hétvégén személyautósként is sokat vezet, így azokhoz a dolgokhoz is volt hozzáfűznivalója. „Minimalizálnám a rengeteg kiegészítő táblát, ugyanis ebben is élen járunk jelenleg. Már a végén azt sem lehet tudni, hogy kinek, mikor és mit szabad csinálnia. Az emberek nálunk nem tudják rendesen használni a körforgalmat, erre nagyobb hangsúlyt fektetnék.” Ádámot a lassú járművek dühítik fel. „A torlódást okozó járműveknek kötelezően ki kellene állniuk, teherautóról, mezőgazdasági gépről vagy akár személyautóról van szó. Ha főútvonalon a lassú jármű mögött minimum öt darab autó felgyűjt, kötelezően félre kellene állnia, és elengedni a sort. Így nem lassítanák az ok nélkül lassan közlekedő autósok és az alapból csak lassú haladásra képes gépek a közút forgalmát.”
Megválaszolatlan kérdések
Dianában felmerült néhány kérdés a változtatásokkal kapcsolatban. „Átfogó változtatás, de főleg kivesznek belőle dolgokat. És a sebességhatárok változnak” - indított. - „Kivenni azért vesznek ki, mert az önkormányzatok szabadabb kezet kapnak. Ez azt jelentené, hogy tulajdonképpen városonként más szabályok lennének érvényben? Vagy olyan táblát látnék egyik városban, ami a másikban elő sem fordul, vagy sosem volt sehol?”
A KRESZ szabályokkal nincs gond, a sofőrökkel annál több
„A szabályokon nem változtatnék” – kezdte Tamás határozottan. – „Viszont jobban szűrném a vezetésre alkalmas egyéneket és 60 év felett mindenkit PÁV-ra küldenék. Ugyanígy a balesetet okozó sofőröket is.” Dávid az oktatást reformálná meg kissé. „A jövő gépjárművezetőit kellene alaposabban felkészíteni a forgalomra. A valós forgalomra. Például, ha nem akar előzni, akkor ne menjen három centire a kamion mögött, mert az őt követőnek nehezíti meg a helyzetét. Nem tud tőle rendesen előzni. Vagy a hirtelen fékezés… Lámpánál csak azt látja, hogy sárga, és nem figyeli a forgalmat. Érdemesebb lenne az oktatásnál ezekre a dolgokra nagyobb hangsúlyt fektetni.”
Te min változtatnál?
/A szerző eredeti cikke innen./