Zéró emisszióval a Balcsira

Átlag autó felhasználóként kirándulni mentünk az új Leaffel. 

Aki ismer, az tudja, hogy ha nekem valamiről  megvan a véleményem, alapos indokra van szükség, hogy meggyőzzenek annak az ellenkezőjéről. Ilyen az elektromos autózás helyzete Magyarországon, bárhol és bármikor képes vagyok vitatkozni bárkivel a témán. Szerintem Magyarország (főleg a nyugati határszél) nincs azon a szinten, hogy második kocsinak érdemes lenne fenntartani egy elektromos autót. Főleg, hogy nem csak a munkahelytől hazáig szeretnénk használni, hanem hosszabb kirándulásokra is. 

Persze, nehéz véleményt alkotni úgy, hogy az ember nem tapasztalt meg valamit, ezért úgy döntöttem, kipróbálom az új Nissan Leafet. Méghozzá úgy, ahogy mi használnánk: elmegyünk a férjemmel Tihanyba kirándulni. img_3085.JPG

Ják-Tihany távolság 143 km, főúton, a Leaf katalógus szerint vegyesben 270 km-t képes megtenni, ez oda-vissza nem lesz elég. A helyzet viszont a Balcsi környékén szerencsés, elég sok töltő van. A kérdés ilyenkor csak annyi, hogy nem foglalt-e épp, nem áll-e ott valaki nem elektromos autóval, vagy működik-e egyáltalán. Terveink szerint megállunk Badacsonyban, ott sétálunk egyet, majd tovább Tihanyba, ahol több időt leszünk, míg az autó töltődik. 

A Leaf egyébként totálisan autó formájú, bár az a forma, ami nekem pont nem jön be. Magas, nagyok benne a terek, sok minden befér a csomagtartóba és kicsit süppedősek az ülései. A belseje elfogadható, hangja ugye nincs. Mivel én egy prémium hibridből ültem át, sem a hangtalan suhanás, sem az automata váltó nem volt furcsa, nyilván egy idősebb autó után egészen űrhajószerűnek hatna. A villanyautók gyorsulása viszont mindig meglep, odalépsz neki és szó szerint otthagy mindenkit a fenébe, csakhogy elkezd annyit fogyasztani, hogy kétszer meggondolsz még egy előzést is, nemhogy a közúti vagánykodást. Különféle módokat (B és Eco Mode) kínál a kocsi arra, hogy spórolj az energiával vagy hatékonyabb legyen a visszatöltés. Persze ez befolyásolja a (az amúgy elég csekély) vezetési élményt. Amivel eddig még nem találkoztam, az e-Pedál, de egyszerűen nem bírtam megszokni. A lényege az, hogy amikor leszállsz a gázról, az autó automatikusan lassít, majd meg is áll, így gyakorlatilag egy pedál használatával vezetheted a dodgemet kocsit, arról nem is beszélve, hogy hetékonyabban termeli vissza az energiát. Azonban engem halálra idegesített, hogy nagyon nem abban a stílusban lassított, ahogy én szoktam, ezért folyton úgy éreztem, elvesztem a kontrollt. Mindemellett a vékony gumiknak köszönhetően nagyobb sebességnél a nyomvályúk elhúzzák a járgányt. 

A töltés tök jól működik, az autó szoftverébe is be vannak táplálva az elérhető oszlopok, azonban érdemes inkább telefonos applikációra hagyatkoznunk. Ha már odaértünk a "kútra", csak odaállunk, bedugjuk, és kész. Attól nem kell tartani, hogy valaki csak úgy poénból kirántja, mert ilyenkor "lezárjuk" a dugaljat is, csak akkor húzhatjuk ki, ha előtte jóváhagyattuk a dolgot a kocsival. Hogy tényleg tölt-e, a műszerfal tetején két kis kék pötty jelzi. Viszont a 22kw-os oszlopoknak idő kell, mire feltöltik a kocsit, körülbelül 3-4 óra kell neki, hogy a nulláról fullra töltsön. Ez kiránduláskor tök jó, de a hétköznapokban az embernek ritkán van ennyi ideje egy helyben ácsorogni. Mi is 70%-os töltöttséggel indultunk el Tihanyból, és hazafelé már nem terveztünk megállni. Így pedig azzal szembesültünk, hogy lehetséges, hogy nem érünk haza. Végül a klímát ugyan kikapcsolva, de B vagy Eco nélkül, kicsit tötymörögve 24 km maradék hatótávval álltam be a garázsba. Itthon kb. 16-17 óra kell a teljes feltöltéshez. 

Végig úgy éreztem magam, mintha egy vidám családi stockphotoban ücsörögnék, cuki kiscsaládként hátra odaképzelve két gyerkőcöt, akik épp a parkolóban vásárolt málnás jégkrémet kenik szét a pólójukon. Mert ez az autó tökéletesen jó egy olyan anyukának/apukának, aki arra használja a verdát, hogy elviszi a lurkókat az oviba meg a suliba, bemegy dolgozni, ott felnyomja a kocsiját a töltőre, majd délután megint megjárja a kört, beugrik az Auchanba, majd hazakocog. De a pályázást el lehet felejteni, ugyanúgy, ahogy a több órás pihenők beiktatása nélküli hosszabb utazást.

Értékelés (egy átlagos autófelhasználótól)

Pozitív:

  • jó érzés a tudat, hogy nem szennyezed a környezeted
  • nagy és tágas, egy család jól elfér benne
  • rövid távokra ennél jobb nincs
  • az automata váltó és az e-Pedal megkönnyíti a vezetést, így tudsz figyelni a hátul veszekedő gyerekekre
  • több városban ingyen parkolhatsz

Negatív:

  • a hosszú utazás pontos tervezést igényel, töltőkhöz vagy kötve
  • nincs vezetési élmény
  • az olcsóbb verzió is nagyon drága (9 millió Ft támogatással) és nincs felszerelve (a parkoló radar nekem nagyon hiányzott)
  • egyedüli autóként nehezen használható a mindennapokban