Szex és szerelem sztómával

Öt fiatal nő meséli el, hogyan változott meg a szerelmi élete a műtét után. 

img_1373.jpg

A sztóma egyfajta egészségügyi segédeszköz, a hivatalos megfogalmazás szerint egy „átmeneti vagy végleges egészségkárosodással, fogyatékossággal élő emberek személyes használatába adott orvostechnikai, vagy ápolási eszköz, amely használata során nem igényli egészségügyi szakképesítéssel rendelkező személy folyamatos jelenlétét”. (2006. évi XCVIII.tv: 3.§ 6.) Magyarul egy olyan zsák kinézetű eszköz, amit a hasfal egy sebészek által kialakított, mesterséges nyílásához kell rögzíteni, ide távozik a széklet vagy vizelet. 

Mivel a pisi-kaki-hányás téma még mindig tabunak számít, sokszor még a házaspárok tagjai között is, nem csoda tehát, ha a sztómával élő fiatalok rendkívül kínosnak érzik a dolgot. Pedig igazából a sztómás ember ugyanolyan életet él, mint bárki más, csak az ürítési szokásai speciálisak. Eleve nehéz egy gyógyíthatatlan betegségről beszélni egy randin, már az is gondot okoz, hogy egyáltalán megemlítsük. Nem tudjuk a reakciót, félünk a megbélyegzéstől, és folyamatosan egy kisebbségi érzéssel küzdünk, ha pedig látható jelei is vannak, még inkább nehéz lehet előállni a dologgal. 

Az egyik angol honlap öt fiatal nőt kérdezett meg arról, befolyásolta-e a szerelmi életüket az, hogy sztómával élik az életüket. 

A 25 éves Chloe Meade azt mondja, neki semmiben nem változott a kapcsolata a szerelmével, igaz, a fiú is ugyanúgy Crohn-beteg, mint Chloe. A megismerkedésükre is a kórházban került sor, mindketten vizsgálatra várva ücsörögtek a folyosón, amikor a fiú beszédbe elegyedett a lánnyal, szerelmük azóta is megingathatatlan. "Az egyedüli ciki az volt, amikor egyik éjjel arra ébredtem, hogy szivárog a zsákom. Én nagyon kellemetlenül éreztem magam, de a párom megnyugtatott, hogy nem kell ebből nagy ügyet csinálni - mesélte. - Sztómával élni még mindig egyfajta stigmát jelent, én örülök, hogy megtaláltam a párom, mert biztosan nagyon nehéz lenne olyasvalakivel megismerkedni, aki hajlandó ezt a kis extrát elviselni. Az emberek előítéletesek."

A 30 éves Sahara Fleetwood -Beresford jelenleg három hónapja él sztómával, de több, ideiglenes sztómával járó műtéten túlesett már a Colitise miatt. "Én nem hagyom, hogy bármiben befolyásoljon ez az állapot, úgy élek, mint minden normális felnőtt. Ez a betegség remek alkalmat adott arra, hogy kiderüljön, kikre számíthatok igazán." Sahara ugyan most kapcsolatban él, de voltak problémái az ismerkedés terén. "Én már a legelején letisztáztam a dolgokat, szóval akinek tetszett, azzal véget tudtunk vetni az egésznek, mielőtt bármi elkezdődött volna. Nincs olyan férfira szükségem, aki ezt nem tudja elfogadni. A szexszel nincsenek problémáim, az elején kicsit fura volt, mert folyton éreztem, hogy ott van valami, zavart. De szerintem nem is a zsákkal volt a gond, hanem az extrém soványsággal, így nagyon kidudorodott. Amióta felszedtem jópár kilót, már egyáltalán nem zavar."

Paige Melissa Crowther 23 éves és Crohn-betegségben szenved, jelenleg iliosztómája van. Azt mondja, számára nehéz volt elfogadni a sztómát, de nagyban hozzájárult az életminősége javulásához. A barátja 2014-ben, a diagnózis napján elhagyta őt, azzal indokkal, hogy nem találja többé vonzónak a lányt. Paige ezután tavaly nyárig nem kezdett új kapcsolatba, akkor megismerkedett egy lánnyal, aki megdobogtatta a szívét. Sajnos novemberben ez is véget ért, azóta boldog szingliként éli a mindennapjait. "A randizás azért nehéz, mert nem tudod, hogy beszélj a sztómádról. Előbb-utóbb úgyis kiderül... Ez egyfajta stigma, az emberek nem tudnak róla semmit, mert mindenhol tabuként kezelik, pedig én is ugyanolyan életet élek, mint bárki más. Már megszoktam a zsákomat, az életem része, büszkén vállalom." 

A 22 éves Jade Gerrard a Colitise miatt kapott sztómát négy évvel ezelőtt. Jelenleg is kapcsolatban él, és rendkívül boldog, azt mondja, sem őt, sem a partnereit nem zavarta a zsákja a randizásban. "Büszkén viselem a sztómámat, és a randikon is egyből megemlítettem. Még egyéjszakás kalandom is volt, a pasit nem zavarta a dolog. Egyszer történt meg, hogy a jelenlegi párommal intim együttlét közben elkezdett szivárogni a zsákom, de elpoénkodtuk a dolgot, és jót röhögtünk az egészen. Steve egy isteni csoda, imád engem úgy, ahogy vagyok, és van egy gyönyörű kisfiúnk is. A terhességem alatt, amikor a pocakomtól nem láttam a zsákot, segített kicserélni. Néha nagyon magam alá kerülök, de Steve mindig segít, hogy úgy gondoljak a sztómámra, mint valami csodára, ami megmentette az életemet."

Végül itt van a 34 éves Louise Rutherford, aki kilenc éve él sztómával a Crohn- betegsége miatt. A műtét után megismerkedett egy férfival, aki már nyolc éve a társa. "Először úgy gondoltam, nem vagyok elég jó neki, de aztán megnyugtatott, hogy egyáltalán nem érdekli a sztómám. Úgy gondol rá, mint valamire, ami hozzám tartozik. Az emberek szerint ez egy beteges állapot, ami különleges bánásmódot igényel, pedig egyáltalán nem vagyunk mások, csak máshogy végezzük a dolgunkat."

via